środa, 18 lipca 2007

TORY KOLEJOWE

W obrazach Edwarda Hoppera tory kolejowe są synonimem Cywilizacji. Umieszczone w dolnej części obrazu stanowią pewnego rodzaju granicę pomiędzy światem ludzkim (cywilizacyjnym) a światem natury. Biegnąc równolegle do dolnej krawędzi obrazu pozbawione są jakiegokolwiek punktu docelowego. Otoczone znakami cywilizacji jak ma to miejsce w przypadku Approaching a City czy The El Station znikają w zatopionej w ciemnościach lewej części płótna. Natomiast w Cottages at North Truro skanalizowane po lewej stronie torów elementy symbolizujące wytwory rąk ludzkich powodują wyraźnie określenie przestrzeni przynależnej cywilizacji. W Railroad Sunset hopperowskie tory odbijając promienie słoneczne stają się kontrapunktem dla rozświetlonego zachodzącym słońcem nieba. W Freight Car at Truro ponownie rozdzielają dwa światy stając się granicą cywilizacji symbolizowanej przez samotny wagon kolejowy.


Approaching a City
1946

Freight Car at Truro



House by the Railroad
1925





The El Station
1908




Cottages at North Truro
1938



Dauphinee House
1932



Dawn In Pennsylvania
1942




Railroad Crossing
1926



Railroad Sunset
1929







Brak komentarzy: