W obrazach Edwarda Hoppera tory kolejowe są synonimem Cywilizacji. Umieszczone w dolnej części obrazu stanowią pewnego rodzaju granicę pomiędzy światem ludzkim (cywilizacyjnym) a światem natury. Biegnąc równolegle do dolnej krawędzi obrazu pozbawione są jakiegokolwiek punktu docelowego. Otoczone znakami cywilizacji jak ma to miejsce w przypadku Approaching a City czy The El Station znikają w zatopionej w ciemnościach lewej części płótna. Natomiast w Cottages at North Truro skanalizowane po lewej stronie torów elementy symbolizujące wytwory rąk ludzkich powodują wyraźnie określenie przestrzeni przynależnej cywilizacji. W Railroad Sunset hopperowskie tory odbijając promienie słoneczne stają się kontrapunktem dla rozświetlonego zachodzącym słońcem nieba. W Freight Car at Truro ponownie rozdzielają dwa światy stając się granicą cywilizacji symbolizowanej przez samotny wagon kolejowy.
Approaching a City
1946
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz